Sunday, November 7, 2010

CouchSurfing

Arkadasim couchsurfing yaptigini soylediginde gozlerim firlamisti. Manyak miydi neydi be? Nasil guvenirdi insanlara? Galiba ingilizce bildigim, insanlari egleyebilecek biri oldugum icin, misafirleri oldugu bir zaman beni onlarla beraber ciktigi bir geceye cagirmisti. Sadece onlar degil, o zamanda Istanbul'da olan butun gezginler ve host'lar vardi. Itiraf ediyorum ki cok guzeldi, cok eglenceliydi ve o kadar baska baska ulkelerden insanlarla birlikte olmak, ayni masada yiyip icmek, eglenmek cok hosuma gitmisti amaaaaaaaaaa yine de aklim bir turlu almiyordu yani nasil olur da o kadar rastgele bir insani evine alirsin. Ailemle yasiyor olmam da bence o zaman onemli bir seydi. Babam "Hic hos degil" der cikardi isin icinden. Geeeel zaman git zamaaaaan bu ayni arkadas Brezilya'ya gitti yine couchsurfing yapti (onun yaptigi hospitality club'di sanirim ama cs diyip gecelim biz), anlata anlata bitiremedi. O Istanbul'a agirladiklarini da kendi ulkelerinde ziyaret etti, Lityanya mi neydi dugunlerine gitti. Aldi basini gidiyor yani bunun bu aski.Otel parasini bedavaya getirmek filan degil olay, olay gittigin sehri-kulturu daha yakindan taniman, lokal insanlarla birlike tecrube etmen diyor. Oldukca mantikli.

Biz Istanbul'da bu Interrail planlarimizi yaparken, yandan yandan bana "hadi hadi nolur bi bak, valla hosuna gidecek" diyor. Varolan CouchSurfing hesabimi aktif ediyorum, bla bla bla bilgiler dolduruyorum. Basliyorum host secmeye. Ve Sofia'dan bir ciftten cevap geliyor. Arkadasima gosteriyorum, beraber bakiyoruz filan ve gazi veriyor. Diger sehirler icin de arastiriyoruz ama ben hep "beeeeeeelki" diyorum valla korkuyorum. Korkmak da degil cekinmek galiba! Yani bu yasta Interrail yapiyorum, ayak uydurabilecek miyim bilemezken...
                                                                                      CouchSurfing

Sofia'ya vardigimiz gun bu ciftle iletisime geciyoruz, daha dogrusu bir gun once konustuk. Evlerine vardigimizda oracikta dusup bayilasim geldi. Icimden arkadasima bin tane kufur ediyorum, nasil boyle birsey yaptin sen Dudu, nasil yapabildin diyorum, Tinus'la birbirimize bakiyoruz gozler konusuyor, birbirlerine bagiriyor. Ev oyle minik ki, yani birak bizi host edip yatirmaya kendilerine bile yer yok bence. Ev pis, ellerimi yikayabilir miyim diyip tuvaleti kontrol ediyorum ve girmemle cikmam bir oluyor. Ayakta (koltuk les gibi) biraz sohbet edip, cantalarimizi biraktik ve disari ciktik. Cikmamizla zaten Tinus'a "Imkani yok ben o evde kalamam, Allah kahretsin naaaaptik biz?" diyorum. Agladim aglayacagim ama sinirden de guluyorum. Bir dakikada bin tane yalan uyduruyorum, kacma planlari yapiyorum. Aksam gidip "biz sevmedik bu sehri gidiyoruz" diyip kacacagiz. Tinus da akilli bidik "Manyak miyiz niye bekliyoruz aksama kadar, bi de gidip geliyoruz bu yolu, gidip alalim cantalari" diyor. Simdi bu ciftin erkegi cikti bizimle ise gitti, kiz evde ve kizin ingilizce sifir. Dedim ki eve gideriz, boyle cok hizli konusuruz, sacmalariz, kiz bir kelime bile anlamaz ve cantalari alir cikariz. Yalanim da su "Simmmmmmdi arakadaslarimizdan telefon geldi, sehirdelermis ve arabalari var. Onlarla bulusup yola onlarla devam edecegiz yaniii bu gece kalmiyoruz". Yukari ciktik, kiz acti kapiyi saf saf bakiyor. Ben boyle motor takilmis gibi konusuyorum bi yandan da cantami sirtima almisim kapidayim. Kiz o sifir ingilizceyle "Sevgilimi ariyim, anlamadim"diyor. Aptaaaaaaaaal! Yalvariyorum, arama diyorum cunku bi yandan da korkuyorum o cocuktan. 2 metre, kocaman bir sey hahaha napicaksa niye korkuyorsam. Telefonu Tinus'a attim, durumu (yalani) acikladi. Cocuk da tabii ki ah ah vah vah uzuldum dedi ve biz cantalari alip firladik. Gulme krizine girdik ve ilk couch surfing tecrubemiz gerceklesmeden husranla sonuclandi. "Nnnnaaaalet olsun be hayatta yapmam ben bunu yani bize gore bir sey degil bu" dedim. Ben hep boyleyim zaten, hep buyuk konusurum!
Budapeste'de de Turk bir cocukla iletisimdeydik. Cocugun host etmedigi bir ben bir Tinus kalmis! Profil almis basini gidiyor, fotografi da duzgun gayet hos bir cocuk! Sandalye (chair) var ondan yatak yapiyorum demis. hahahahah al basina bela! Sofia tecrubesinden sonra, hemen cocuga daha sonra coook guldugumuz  o mesaji atiyorum. "Bak guzel kardesim bizim basimiza cok abuk bir sey geldi. Biz yeniyiz bu camiada ve en kotu evde bulduk kendimizi. Sen de chair filan yazmissin, nolur gercegi soyle yani bak biz 2 kisiyiz, eger evin musait degilse nolur soyle yani gelmeyelim" filan gibilerinden bir msj yaziyorum. Ben olsam "Defol git manyak" derdim ve bence o da oyle derdi. Demedi. Cocuk sanki evi aliyormusum gibi bana evini, kendini satmaya calisti. Gayet samimi yazmis. Ben de zaten bak ikimiz de Turkuz yani nolur samimi ol, ben samimiyim diyorum surekli. "Gelin gelin siz" diyor. Cocuk samimi, ben samimi ve kendimizi evinde bulduk! Ben size sunu soyleyeyim; seyahat boyunca yaptigim en iyi sey bu cocukla  ve Kanadali sevgilisiyle tanismakti! Ciddiyim! Couchsurfing yaptigimiza bin kere sukrettim, ne iyi bir seymis dedim. Ayrilirken gozlerim dola dola, istemeye istemeye ayrildim ki planladigimizdan uzun kaldik. Budapest bu insanla bambaska oldu, o kadar cok gezdik, gulduk, eglendik, konustuk ki... Oyle bir kaynasip, guzel vakit gecirdik ki artik bi ara birbirimize "Cok mu fazla olduk yani yalniz olmak istiyorsaniz soyleyin hani sanki cok birlikte vakit gecirdik" dedik. Hayir hic de oyle olmamis, daha cok daha cok birlikte olalim diyoruz. Birlikte bisikletle Budapest disina cikip kasaba mi ziyaret etmedik, evde pizza-dvd keyfi mi yapmadik, yagmur altinda vicik civik mi islanmadik ayh neler neler. En sevdigim, en cok eglendigim sehir Budapest oldu. Simdi bu cift bize gelsin diye bekliyorum, onlarin bizi agirladigi gibi ben de onlari agirlamak istiyorum. Sirf onlari gormek, Budapest'i yine onlarla kesfetmek icin oraya gitmek istiyorum! Ama once iade-i ziyaret bekliyorum.
Durum boyle olunca, Viyana'dan konustugumuz cocukla da iletisime gectik. Daha ilk karsilasmamizda ve bizi eve birakip, ise donmesiyle "hoooowww nice yaaaa" diyorduk birbirimize. Viyana'da ben atesler icinde yanip, hasta oldum ve bu cocuk resmen beni iyilestirdi! Zencefilli caylar, ilaclar, vitaminler, Turk kahvaltisi ve ben zimba gibiydim. Onunla da cok guzel vakit gecirdik, acik havada opera bile izledik ve hatta yasli teyzeleri kendimize kizdirdik. Ben kim acik havada opera izlemek kim? Bizi lunaparka goturdu, eglenceli arkadasiyla tanistirdi :) Cook guzeldi coook! O'nun deyimiyle biz "gencler" o'nu cok sevdik, isteriz isteriz Amsterdam'a gelmesini isteriz.

Budapest'de bizim cocuk oyle bir ballandira ballandira anlatti tecrubelerini, biz de oyle bir heveslendik ki hadi bu sefer de biz "agirlayan" olalim dedik. 
Daha once resmi olarak CS olmasa da kedi bi arkadas gelip, bizimle kalmisti ve cok da guzel gecmisti! Eylul'de yine resmi yani siteden olmayan, Istanbul'dan 2 interrail yapan ogrenciyi agirladik 1 geceligine. Gelmeleri gitmeleri bir oldu, cok bir sey yaptik mi bilmiyorum ama elimizden geleni yaptik. Kendi seyahatimizden 1 hafta once dondugumuz icin, ne durumda olduklarini biliyorduk! 
Couchsurfing'den abartisiz gunde en az 5 tane teklif geliyor. Binbir cesit insan, mesajlar, seyahat sebepleri! Bunlardan biri de Amerika'dan gelip Avrupa'yi gezen bir Turk ve Amerikali iki kiz. Ilk once onlari agirladik,
En son da bisikletleriyle Avrupa'yi gezmeyi hedefleyen Amerikali bir cifti agirladik.Kabul etmemizin tek sebebi tabii ki bisikletle geziyor olmalari. Bence gayet enteresan bir seydi. Su kapinin onundeki hazirliklari bile cok heyecanliydi, kim bilir tum yolculuk nasil geciyordur. lk duraklari Amsterdamdi. Aynen Budapeste'de bize olan "click", burada da bizle o cift arasinda oldu. Hala inanamiyorum bisikletle gezdiklerine. Su an Budapest civari bir yerlerdeler. Istanbul'a kadar gitmek gibi bir planlari var ve hatta Istanbul'da birbirimizi yakalamamiz gibi baska baska planlar da. Viyana'da gidip Y'nin evinde kaldilar ve resimlerden gordugum kadariyla birlikte bisiklet turlari, yemeler icmeler :) Nasil bir baglanti nasil bir guzellik bu? 3 ay once benim gittigim kaldigim yerde, 2 ay once benim agirladim cift gidip kaldi, ayni insanla birlikte vakit gecirdiler. Nokia'dan beter connecting people halleri var bilmem fark ettiniz mi? :)
Size nasil geliyor bilmiyorum. Ilk defa duyanlara biliyorum ki cok tuhaf geliyor. Annem ve babamin surati cok komikti ilk duyduklarinda ama cilgin annemin gozleri parladi. Ben "anasinin kiziyim", kesinlikle. Nasil guveniyorsun? en cok sorulan soru. Guveniyorum! Insanlara guvenmek zorundayim, ne verirsem ne aldigima da inanmak zorundayim. Bu host etme olaylarini yaptigimdan beri nasil bir doygunluk yasiyorum bilemezsiniz. Bir kere yardim ediyorum ve ettigim yardimin benim icin hic bir zorlugu yok, cidden yok. Ama yardimi ettigim insanlar icin ne kadar onemli oldugunu biliyorum, en azindan benim icin oyleydi. Seyahatler onemli, ozellikle de boyle uzun ve zor olanlar. Jenna'nin bizim fotograflarimizi cekip "Iste bize cok iyi bakan, yardim eden cift diye anneme gostermem lazim" demesi benim mutlulugum. Iyi insan olmak, yardim etmek duygularimi boyle besliyorum ve cok da hosuma gidiyor. Ya bir sey calsalar? diye de soruyor duyanlar. Calinacak hicbir seyim gercekten de yok! Pirlantalarim, Trabzon islerim hep bankadaki kasamda! :) 
Isteyen belescilik desin, isteyen kultur tecrube etmek desin, isteyen kari-kiz tavlamak ici kullansin. Benim tek sebebim, daha fazla daha fazla hep cok insanla tanismak, yeni seyler ogrenmek ve yardim etmek icin.Biliyorum bir cok kisiye cok abuk geliyor ama yaptigim seyahatle, yasadiklarimla ve bir de ustune CS tecrubelerim eklenince dunyaya, insanlara bakis acim degisti. Ustune bir de teorik olarak bu donem Intercultural Communication dersi alinca a-a dunya insani oluvermisim ayol!! :)

10 comments:

Nuh said...

Gayet iyi anlamissin seni neden CS ye katilman icin zorladigimi :) yasadigim heyecanlarin ve duygularin eynisini yasiyorsun be Kardes...

yaban said...

sahane, harika, nefis..

cs aynen interrail gibi au pair'lik gibi.. ama cesaret gerek suya ilk adimini atmaya, seni tebrik ve takdir ediyorum, dunya insani olma yolunda astigin engeller icin, ve de paylasip daha cok insana duyurdugun, cesaret verdigin icin,,

beste said...

cocuklular da yapabiliyor CS hatta 7 cocukla avrupa dolasani gordum ben:))Bize pek gelen olmadi dunyanin bir ucundayiz diye herhalde:) dedigin gibi guzel yani guzel insanlar...

yaban said...

besteee...
benim de aklimdan gecmisti, keske beste de cocuklular icin ayri bir grup kursa diye,, sen benim umut kaynagimsin,, :)

pianthus said...

Çok eğlenceliymiş:) Maceralarının devamını bekliyorum:)))

lily of the valley said...

Bu couchsurfing olayindan bir memnun olmayan biz miyiz yaaa ??? Ben de ne guzel yasasin yeni insanlar yeni yerler diye benim adami zor ikna ettim ama ne yazik ki 2 tane misafirimiz ve her gun neredeyse 10 dan fazla telif geldi ki bunlarin cogu da bu aksam ucagim var yarin sizde kalsam olur mu seklindeydi tabii ignore etmek zorunda kaldik.En sonda evde Stefan in American Express Cardi calindiktan sonra ben hemen uyeligi kapattim. Yani kotu bir deneyim oldu bizim icin ama senin kinin guzel gectigine cok sevindim.

Dudu said...

Nuh; Dersimi iyi calistim ortmenim :)

Yaban; Tesekkurler :) Cesaret, korkusuzluk, cahil cesareti veya her neyse bende ondan bol var :)

Beste; Sen boyle guzel mamalar yapmaya devam ettikce bu gidisle ilk misafirin ben olacagim herhalde :) Cocuklu cift hic denk gelmedi, ister miydim bilemedim :)))

Pianthus; Tesekkur ederim. To be continued :)

Lily; Hot spot sehirlerde olunca kesinlikle cok fazla teklif geliyor. Senin tecruben cok tatsiz olmus, uzuldum. Profilleri istersen didik didik tara, her zaman kotu bisiler olmasi gibi bi sans var. Dikkatli olmak gerek :)

i am not your freud said...

şu couchsurfing'i ben de yapmak istiyorum ama bi türlü cesaret edemiyorum. amsterdama geldiğimde sende kalıcam ama :) bi de ben şunu merak ediyorum; eve giriş çıkış işi nası oluyo? mesela ev sahipleri evde oturmak istese erken yatmak istese, couchsurfer gece çıkmak istese? ya da gün içinde eve gitmek istese evde kimse yokken? hiç tanımadığın birine anahtar veriyo musun? ya da pasaportlarını mı rehin alıyosun? :)

i am not your freud said...

bi de viyanaya tekrar gelin! eliza'yı da atın bavulunuza :)

Dudu said...

Buraya getirip redlight'da zorla calistirdigim kadinlarin pasaportlarini koydugum bi kasam var evde, surferlarin pasaportlari da oraya istifliyorum :)))
Bi orta yol bulunuyor mutlaka bulunuyor, simdiye kadar hic sorun olmadi :)

 
view sourceprint? 01 09 10